De doelgroep

Elk kind of jongere tussen de 0 en 18 jaar die problemen ervaart in het dagelijks handelen is bij ons welkom. Moeilijkheden kunnen zich voordoen in de fijn motorische vaardigheden, zelfredzaamheid, zelfstandig spelen en werken, organisatie en planning, aandacht en concentratie. Veel kinderen komen bij ons met moeilijkheden op meer dan één van deze gebieden. Deze problemen kunnen zijn ontstaan als gevolg van ziekte, trauma, vertraagde ontwikkeling of door sensorische informatieverwerkingsproblematiek en moeite met de proces vaardigheden. Samen met het kind, ouders en school wordt er aan de individuele behandeldoelen gewerkt.

Een aantal voorbeelden waar kinderen/jongeren mee bij ons komen: Fijne motoriek:

  • Mijn kind is onhandig
  • Mijn kind heeft moeite met schrijven/kleuren
  • Mijn kind heeft moeite met het knutselen
  • Mijn kind is grof in zijn motoriek
  • Mijn kind gebruikt zowel de linker als rechterhand bij het uitvoeren van activiteiten

Zelfredzaamheid:

  • Mijn kind kan niet veterstrikken
  • Mijn kind heeft moeite met zich zelfstandig aan te kleden
  • Mijn kind krijgt zijn of haar knoopjes niet zelfstandig dicht
  • Mijn kind heeft moeite met het hanteren van bestek
  • Mijn kind heeft een voorziening nodig om zich te kunnen verplaatsen
  • Mijn kind heeft speciaal meubilair nodig voor in de klas

Zelfstandig spelen en werken:

  • Mijn kind kan moeilijk met andere kinderen spelen
  • Het lijkt alsof mijn kind niet wilt spelen
  • Mijn kind is bang en heeft geen plezier in het (buiten)spelen
  • Mijn kind vind het lastig zelfstandig aan taken te beginnen en deze af te maken

Aandacht en concentratie:

  • Mijn kind is met andere dingen bezig dan die gevraagd worden
  • Mijn kind kan zich slecht concentreren
  • Mijn kind is snel afgeleid door geluiden of beelden
  • Mijn kind is chaotisch

Sensorische informatieverwerking:

  • Mijn kind kan niet tegen harde geluiden
  • Mijn kind heeft driftbuien die niet te verklaren zijn
  • Mijn kind is overbeweeglijk

Meer informatie kunt u vinden in ons aparte kopje: sensorische informatieverwerking

Twijfelt u of u bij de ergotherapie aan het goede adres bent kijk dan eens naar de signaleringslijst. Daarnaast kunt u altijd contact met ons opnemen, de contactgegevens kunt u vinden bij contact.

Enkele voorbeelden:

Willem is een jongen van 6 jaar en zit in groep 3 van een basisschool. Op school gaat er veel goed, maar soms heeft Willem moeite met het zelfstandig uitvoeren van een aantal activiteiten. Zo vindt hij het moeilijk om zich aan te kleden na gym, is het voor hem lastig om zijn eigen broodje te smeren en lukt het niet om werkjes netjes uit te knippen. Voor Willem is het fijn als hij dit zelf zou kunnen waardoor hij minder aanhankelijk is aan de juf of aan zijn ouders, en zelfstandiger aan het werk kan. De leerkracht van zijn school heeft geadviseerd om naar de kinderergotherapeut te gaan. Ligt het aan de motoriek, planning en organisatie of misschien concentratie?

Natasja is 7 jaar en heeft moeite met schrijven doordat de gewrichten in haar vingers hypermobiel zijn. Zij vindt het hierdoor lastig om het potlood goed en stevig vast te houden. De ergotherapeut kan de juist training geven en adviseren over een goede pen of pengripper.

Moreno is 4 jaar en vindt het heel lastig om te spelen met één ding. Hij ziet alles om zich heen gebeuren en als hem iets niet lukt gaat hij gauw naar een ander speeltje. Dit merkt zijn leerkracht ook op tijdens meerdere activiteiten gedurende de schooldag. Is hij gewoon jong voor zijn leeftijd of speelt er meer mee? Hoe kan de leerkracht hem het beste begeleiden, wat kan ze van hem verwachten? De ergotherapeut adviseert!

Claire moet aan elkaar schrijven op school, maar vindt het maken van de verbindingen erg lastig. Ze raakt in de war als zij de woordjes moet vormen omdat de letters er dan elke keer anders uit zien. Even de ergotherapeut vragen wat wijsheid is...

Michiel is een jongen van 7 jaar oud. Michiel is geboren met één arm en heeft zichzelf al veel aangeleerd om met één hand te doen. Michiel komt bij de ergotherapie voor advies en hulp om zelfstandig zijn brood te kunnen smeren. Wanneer Michiel nu zijn brood smeert glijd het boterkuipje over de tafel wanneer hij met zijn mes door de boter gaat, vervolgens bij het smeren van de boter op het boterham glijdt het broodje van het bord af. Het frustreert Michiel dat hij niet netjes en zelfstandig zijn brood kan smeren terwijl zijn zusje van 6 dit wel kan. Samen met de ergotherapeut wordt er gekeken naar mogelijke oplossingen. Inmiddels gebruikt Michiel antislipmatjes zodat zijn boter en beleg niet wegglijdt wanneer hij dit op zijn mes wilt doen, daarnaast heeft Michiel een speciaal broodbord waar het broodje tijdens het smeren netjes op blijft liggen. Michiel is trots dat hij zelfstandig zijn brood kan smeren net als zijn zusje!